Porckopás

A porckopás az egyik leggyakoribb mozgásszervi probléma az egész világon, általában idős korban alakul ki, de sportolóknál is hamar használódnak el az ízületek. Az ízületi felszínről a porc lekopik, az ízületi folyadék csökken, ezért a csontfelületek kezdenek dörzsölődni. Legfontosabb tünete a fájdalom. Főként, ha állandóan jelen van. Megkeseríti a beteg mindennapjait. Nem tud dolgozni, figyelni, koncentrálni, ellazulni, kikapcsolni. Ingerült a környezetével. Ezen kívül nagy probléma a mozgáskorlátozottság is. Az orvostudomány szerint nem lehet meggyógyítani. Lehet a porckopás fájdalmát és a tüneteket csillapítani, vagy marad a műtét. Szerencsés esetben hosszú ideig panaszmentesen tartani, de ez általában nem végleges, jönnek az egyre súlyosabb tünetek.

2. A porckopás kezelése

A porckopás kezelése

Nem szteroid fájdalomcsillapító gyógyszerek: ezeket receptre vagy anélkül lehet szedni rendszeresen vagy időszakosan.A porckopás kezelésében leggyakrabban ezeket a gyógyszereket írja fel a kezelőorvos. Komoly terhet rónak mellékhatásként a gyomorra (pl. hányinger, hányás) illetve  a májra (pl. kóros májfunkciós értékek), de okozhatnak fejfáját vagy szédülést is a gyógyszerútmutató szerint.

Porcépítő étrendkiegészítők: ezeket recept nélkül is lehet kapni. Hasznosak a porckopás kezelése során, de gyakran igen drága készítményeket árulnak és indokolatlan esetben (pl. szalag gyulladáskor) is ajánlják a szakemberek. Rendszeres kell szedni, mert az így felépült porc lekopik.

Tapasz: helyileg ható gyulladáscsökkentővel átitatott tapaszok. Nem olcsó a használatuk, kevésbé hatásosak és gyakran le is esnek (főleg izzadáskor), fürdeni is nehézkes velük.

Szteroid tabletták és injekció: nagyon erős fájdalomcsillapító és gyulladás csökkentők. Majdnem mindig hatásos. De a mellékhatásai is ugyanilyen erősek. Mivel hormont tartalmaznak, ezért hatnak a hormonrendszerre is, pl menstruációs zavarokat is okozhat a betegtájékoztató szerint. Ezen kívül a gyomorfekély, szívritmuszavar, magas vérnyomás és görcsroham is szerepel a mellékhatás listán a betegtájékoztatóban.

Fizikoterápia: ultrahang, elektromos kezelés stb. Ezek már jóval hatásosabbak. Sok kezelés kell. A mai egészségügyben nehéz bejutni erre és nem annyi kezelést kapunk, amennyi szükséges, hanem amennyit előírtak a szakorvosok. Nehézsége, hogy rendszeresen el kell járni kezelésre adott időpontban.

Gyógytorna, masszázs: nagyon fontos az ízületek mozgatása, pláne műtét utáni rehabilitációkor. A masszázst sokan csak lazításra, kikapcsolódásra veszik igénybe, pedig jól ki tudja lazítani a görcsös izmokat és manuálterápiával kombinálva még a csontok és ízületek kóros helyzetét is korrigálni lehet. Viszont az ízületi- és szalaggyulladásokat nem gyógyítja meg. Hosszú távon költséges és sokaknak nehézkes (akár a fájdalom miatt is) egy jó szakemberhez eljárni akár másik városba, kerületbe.

Fürdők, gyógyvíz: ezeken a helyeken fizikoterápiát, gyógytornát és masszázst stb. vehetnek igénybe. Hazánkban több ilyen magas színvonalú hely van. A nehézsége, hogy 2-4 hétre el kell menni. Itt tölti a nyaralását vagy betegállományban kell megtenni. Persze nem is olcsó.

Műtétek: artroszkópia, nyílt műtétek, protézis. Sérülések során vagy krónikus fájdalmaknál ez a végső lépés. Ha ez nem hat, akkor hogyan tovább? A műtét után lehet gyulladás vagy más szövődmény, illetve nem biztos, hogy elmúlik a fájdalom.

Új magyar lézer terápia 40 éves kutatási háttérrel
A Safe Laser fájdalomcsillapító, gyulladáscsökkentő és biostmuláló hatást fejt ki a megvilágtott területen.

A mozgásszervi problémák esetében az ízületek, izmok és szalagok regenerációja figyelhető meg a hosszútávú bevilágítás következtében, mely a panaszok csökkenésével, gyakran megszűnésével jár.

Porckopás esetén a Safe Laser 500 infra használata javasolt