Fogíny gyulladás és sorvadás

A fogíny gyulladása illetve sorvadása nagyon gyakran előforduló probléma.

A hosszan fennálló gyulladás a fogíny sorvadását okozza, mely a fogak lazulásához, elvesztéséhez vezethet. Emellett a fogíny visszahúzódása miatt kilátszódik a fognyak, ami igen érzékeny.

2. A fogíny gyulladás és sorvadás kezelése

Nem igazán megoldott a kezelése.

A komolyabb gyulladásokat antibiotikummal kezelik, de az enyhe, krónikus gyulladásra ez nem alkalmas. A fogíny sorvadását a szájhigénia tudja lassítani.

Fogorvosok részére javasolt a Safe Laser 150 berendezés száloptikával

A fogíny gyulladás és sorvadás kezelésében hatékony az APDT, amit alább részleteztünk

Száloptika fülbe Safe Laser 150-hez

Tegnap délkörül éreztem, hogy érzékeny a fogínyem hátul a rágófogaknál. Ujjammal tapintva még érzékenyebb. Szerencsére van itthon Safe Laser 150 száloptikával. Délután és este is megvilágítottam az érintett, érzékeny területet 1-1 percig. Reggel arra ébredtem, hogy nem fáj, tapintásra sem.

Dr. Hegedűs György

Új dimenzió a fogíny gyulladás egyszerű, fájdalmatlan kezelésében – APDT Safe Laserrel (antimikrobiális fotodinámiás terápia)

Az APDT előnyei

• nem alakul ki mellékhatás, mint az antibiotikum kezelés során gyakran lehetséges (pl. a normális bél és hüvelyflóra károsodása következtében gombás fertőzések, hasmenés, hányinger)
  • nem alakul ki rezisztencia, ami jelentős probléma lehet az antibiotikum kezelés során.
  • hatékony kevert infekció esetén is, melyre nem egyszerű megfelelő antibiotikum kombináció megtalálása.

Az APDT kivitelezéséhez a következők szükségesek:

• fényérzékenyítő anyagra,
  • megfelelő hullámhosszúságú (660nm) lézerfényre.

Ezek által oxigén-szabadgyökök keletkezik a mikroorganizmusokban, mely elpusztítja azokat.

Az APDT hatására az összes vizsgált kórokozó tekintetében szignifikáns számcsökkenés következett be, ez az eljárás a parodontális betegségek és a periimplantitis kezelésére alkalmas, hatékony, széles körben biztosítható és nagyon jó eredménnyel használható módszer.

Az APDT alkalmazható egyéb orvosi területeken is, ahol fertőzés kialakulhat:

• Bármilyen sebészeti jellegű beavatkozás során sebfertőzés szövődménye miatt
  • Fertőzött sebek feltisztítására
  • Állatorvosi felhasználás fertőzött sebek során

Az ADPT kezelés lépései

1

2

• A klinikai gyakorlatban az APDT első lépéseként a kezelendő területet kell megtisztítani a fogkövektől, lepedéktől és a biofilmtől.

3

• Ezt követi a mikroorganizmusok megfestése a kezelt területen. A festékoldatot fecskendőből kell a tasakokba, illetve a kezelendő területre juttatni. 2 perc várakozás elegendő, hogy a mikroorganizmusok felvegyék a festéket.
  • Fotoszenzibilizátorként a 0,01%-os metilénkékoldat javasolt.
  • A fényérzékenyítés 2 percig tart, utána a festéket le kell mosni a nyálkahártyáról, megakadályozandó a nyálkahártyasejtekben való dúsulását, így elkerülhető a nyálkahártya károsodása.

4

• A lézer besugárzási idő függ a lézerberendezés teljesítményétől.
  • 0,01%-os metilénkék oldat 660 nm-es 100 mW teljesítményű száloptikás lézer berendezéssel való besugárzási ideje 12 másodperc. Amennyiben technikai ok vagy fájdalom miatt nem lehet direkt a felületre helyezni a száloptikát, a besugárzási idő a felülettől 5 mm-ről világítva a lézerfény szóródás miatt 25 másodpercre növekedik. Ennyi idő alatt érjük el a 4 J/cm2 teljesítményt.
  • A legjobb hatás eléréséhez arra kell törekedni, hogy a lézerfényt egyenletesen, közvetlenül a kezelendő területre, ha lehetséges, direkt a tasakba vezessük be.

5

• A gerjesztett állapotban lévő festékmolekula energiaátadása következtében a környezetében lévő oxigénmolekulából erősen toxikus szabad gyökök keletkeznek, és bekövetkezik a baktériumsejtfal oxidatív degenerációja, ezáltal a baktériumok elpusztítása.
  • Az eljárás során keletkező toxicitás szigorúan helyben zajlik (legfeljebb 1-2 mm távolságig), környezeti vagy távolabbi hatása nincs.